Mahmood

    Hej! Jag studerar tredje ring i gymnasiet. Jag undrar om jag fortfarande SÖKA universitet även om jag inte uppnår behörigheten, deadlinen är den 17e april? Jag har ett komplettering prov som kommer att göras snart och hoppas att få godkänd i det. Jag har haft det väldigt tufft med min mentala hälsa under de senaste år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du nämner din hälsa i din fråga och hälsan är väldigt viktig! Jag tycker du bör samråda med läkarna och/eller psykologer innan du bestämmer dig för vad du ska göra efter gymnasiet.
    Vad gäller ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar:
    du kommer behöva komplettera din ansökan senast den 21 juni 2023: om du den dagen ser att ditt examensbevis från gymnasiet inte kommit in av sig självt, automatiskt - då måste du ladda upp det dokumentet på din inloggning ("mina sidor") på www.antagning.se
    I fall du inte uppfyller kraven och inte får ut just examensbevis från gymnasiet, utan endast ett studiebevis (eller studieintyg) då kommer du sakna grundläggande behörighet och kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på högskola-universitet. Anmälan på www.antagning.se om en universitetsplats måste du göra inom anmälningsperioden - t o m 17 april 2023 (OM DU VILL SÖKA till högskola-universitet, vilket inte alls är obligatoriskt).
    Du kan samtidigt som du söker till universitetet (om du ska söka) göra även annat: söka jobb, praktikplats, söka andra utbildningar (inom andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola).

    Studie- och yrkesvägledare