Noor
    Hej! Om jag läser till apotekare, kan jag efter att ha gått klart utbildningen söka till läkarlinjen "enklare", alltså genom någon sorts genväg, eller måste jag fortfarande söka in med mitt betyg och då ha 22.5 för att komma in?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, nix, inga genvägar. Du kanske dock kan ha större chans att söka i alternativa urvalsgrupper där man tar in på intervju. Läs mer om det alternativa urvalet här på t.ex Karolinska http://ki.se/utbildning/alternativt-urval . Du kan även hamna i urvalsgruppen för de som har läst på högskolan förut.

    Om du sedan kommer in och har läst vissa kurser redan så kan du bör du ha dessa tillgodo.

    Tänk dock på att du bara kan ta ut studiemedel för tolv terminer - har du således tagit studiemedel under hela din apotekarutbildning så kan det bli svårt att få dem att räcka för ytterligare utbildningar. /Lena, Syv