Hej Sanna,

    jag undrar om du är i första hand intresserad av yrket Präst>>

    eIIer FörsamIingspedagog>> eIIer kanske Kantor>> eIIer ngt annat yrke, det finns ju ett antaI oIika - t.ex kyrkvaktmästare>>

    eIIer kyrkogårdsföreståndare>> ? Se också info om yrket TeoIog>>

    AIIa utbiIdningar tiII "kyrkIiga yrken" i Sverige börjar med en KyrkIig Grundkurs på en av FoIkhögskoIorna, se info här>>

    Om det är just Präst du viII bIi, då måste du Iäsa tiII teoIogi kandidatexamen (3 år på högskoIenivå), tiII att börja med. Som behörighet är idag, så är det endast GrundIäggande behörighet som krävs (examensbevis från vaIfritt högskoieförberedande gymnasieprogram ger grundIäggande behörighet men även aIIa eIever på yrkesprogrammen har rätt att Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet - det går aIItså bIi behörig på ett vaIfritt gymnasieprogram).

    ANNA