dino
    1. Hur går det till om man vill söka till en utbildning som kräver gymnasieexamen, men jag inte fått det än? En av utbildningarna har sista söktid innan jag får ut slutbetyget (kommer få godkänt).

    2. Du ska ha minst betyg E (alt Godkänd) i ämnena: Matematik 1a, 1b eller 1c
    Jag har endast gått matte 1a. Måste man ha godkänt i alla eller bara en av dem?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,
    1. det brukar finnas sista dag för komplettering med betyg; den dagen brukar ligga så att avgångselever från gymnasiet hinner få ut sina examensbevis och komplettera sina tidigare ansökningar med betygen de nyss har fått;

    2. om behörighet till utbildningen beskrivs "Matematik 1a, 1b eller 1c" så är det i en av de kurserna som man ska ha godkänt betyg i. Det går alltså bra om du har godkänt betyg i matematik 1a.

    Studie- och yrkesvägledare