SYV-besökare
    Hej
    jag söker för elevs räkning ES, inr.Medier med Internat eller elevboende. Kan ni hjälpa till?
    Alla städer är av intresse.
    mvh
    Studie- och yrkesvägledare på en grundskola

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, SYV-kollegan!

    Ang. fråga om boende för gymnasieelev - så finns det en lista på https://www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor - jag har tittat igenom hela listan och plockar fram de skolorna som har ES, media-inriktning>>.

    1. Brinellgymnasiet, en kommunal skola i Nässjö, erbjuder elevboende.

    2. På Marks Gymnasieskola finns ett elevboende i direkt anslutning till skolan och till idrottshallarna.

    3. Slottegymnasiet som är en kommunalskola i Ljusdal, erbjuder boende genom att det kommunala bostadsbolaget har elevhem.

    4. Bessemerskolan, en kommunaI gymnasieskoIa i Sandviken.

    För övrigt så finns det i Uppsala elevboende med tillsyn och läxhjälp; och i Norrköping kan man bo på Hagaskolans elevboende. Så man kan kika på alla gymnasiala alternativ i Uppsala och i Norrköping - och det kan förhoppningsvis ordna sig med boendet i de två städerna.

    Ännu ett alternativ kanske kan vara - om det finns någon särskild anledning till varför eleven inte kan bo hemma under gymnasiestudier, så kanske kan man genom socialtjänsten ordna >> Familjehem - dvs att eleven "placeras" i en familj, där föräldrarna jobbar som Familjehemsföräldrar. Här får man gå via socialtjänsten och det är en specialösning. Elevens hemkommun /soc på kommunen/ måste man få "med på tåget" i så fall.