federica

    Hej! Jag är intresserad att studera sociala medier, och marketing osv. Finns det möjlighet en kurs inom det som sker på universitetet, annars vart? och skulle jätte gärna vilja ha den på engelska. mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Federica,
    om man på de svenska lärosätenas gemensam sida söker på "sociala medier" får man fram en lista på nästan 3.ooo utbildningar (kurser och program): studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sociala%20medier - detta för att vissa är rena "felträffar" men annars också för att man får då även med masterprogram t.ex (där tidigare kandidatexamen krävs) och många små kurser (som kanske går i "bunden" form, ej på distans, alltså, men är så pass små - t.ex en halvtermin på halvtid, som inte gör det "lönt" att flytta till skolorten bara för det...). Du får gärna kika på listan (länk ovan) men jag väljer nu (här nere) några utb för dig att kika närmare på: ...

    masterprogram (avancerad nivå): umu.se/utbildning/program/masterprogrammet-i-manniska-datorinteraktion-och-sociala-medier
    små kurser: lnu.se/kurs/globalisering-politik-och-sociala-medier
    och gu.se/kurser/kurs_info
    en kurs med undervisningsspråk ENGELSKA: umu.se/utbildning/kurser/sociala-och-interaktiva-medier

    ****
    små kurser på distans:
    umu.se/utbildning/kurser/barn-unga-och-sociala-medier
    umu.se/utbildning/kurser/digitala-och-sociala-medier och - lnu.se/kurs/sociala-medier/distans-deltid

    För att det ska bli lättare att hitta relevande högskoleutbildningar måste du ha klart för dig - om du endast vill läsa på distans; eller om du kan tänka dig läsa i "bunden" form men i så fall på vilka orter. Har du sedan innan godkända högskolepoäng? har du t.ex kandidatexamen och kan tänka dig läsa på avancerad nivå: magister- eller masterprogram?
    I annat fall, så drunknar man i massa "träffar" på www.studera.nu som kanske inte alls är intressanta för dig, t.ex en person som inte tidigare läst på högskolenivå bör i filtret välja "inga krav på tidigare högskola", då begränsas listan på träffar "på det" - så slipper man se hundratals sidor med utbildningar som du t.ex ännu ändå inte kan söka... i vissa fall kan vara bra att planera "på förhand" - t.ex vilket masterprogram du skulle kunna söka om 3 år, när du tagit kandidatexamen men utbildningsutbud förändras och det programmet du ställer in dig på idag kanske ej finns redan om ett år... utbildningsutbud är i viss mån "färsk vara".
    *****
    Utbildningar i andra skolformer - det kan finnas intressanta för dig utbildningar även på folkhögskolorna, www.folkhogskola.nu
    och inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se

    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-distans
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm
    jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatoer
    salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg
    salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-salj-solna
    Hälsningar
    D: