Elev

    Hej! Jag håller på att utbilda mig till Undersköterska just nu, och i kursen ingår Samhällskunskap 1a1. Vårdkurserna går jättebra med A och B i betyg, men Samhällskunskapen är så svår för mig. Är det möjligt att kunna bli klar undersköterska, även ifall jag får ett F i Samhällskunskap? Eller måste jag läsa om kursen tills den blir godkänd? Hur många F kan jag ha om jag ska bli klar undersköterska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gör ditt bästa och försök få godkänt betyg även i samhällskunskaps-kursen! Om du gör ditt bästa så gör du precis så mycket som är möjligt och går det inte, då går det inte... suck.
    Undersköterska har under lång tid varit i Sverige ett icke-reglerat yrke (alltså fanns endast rekommendationer men ej strikta krav på utbildningen) men från 1 juli 2023 blir "undersköterska" en skyddad yrkestitel. Läs gärna på socialstyrelsens webbplats: om Undersköterska som skyddad yrkestitel fr o m 1 juli 2023, där man bland annat läser följande: "Du ska ha godkända betyg som omfattar minst 1 240 gymnasiepoäng i ämnen eller kurser med inriktning mot vård och omsorg och minst
    80 gymnasiepoäng i svenska eller svenska som andraspråk." Samhällskunskap nämns inte. Så, min tolkning är att du kan få ut Bevis som Undersköterska från socialstyrelsen även med F i Smhällskunskapskursen.

    En annan fråga är om du vill ha Diplom från VO-college. Där har de egna regler. Du får gärna ställa din fråga till dem, t.ex maila till [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare