Julia
    Hej igen! :D
    Har funderat på att ta en sommarkurs på Kumvux för att lätta på trycket sedan på läsåret. Finns det ett minimum för hur många ämnen man ska ta eller är det fritt att välja?
    Jag tänkte ta Religion som är enbart 50 poäng, och undrar om det är då realistiskt att ta ett till ämne? Ett ämne på 100 poäng då, som t ex Samhällskunskap 1b eller Svenska som andra språk 3.
    Eller är det bättre att bara ta ett ämne på 100 poäng (ett av de ovan nämda).
    Tack på förhand! :)

    Julia
    • : Och nu när jag ändå tänker på det.. Är jag ens behörig att söka sommarkurser på Komvux? Jag fyller 20 år i oktober, och vet att vanlig Komvux kan man bara söka från och med höstterminen det året man fyller 20, men det kanske är annorlunda för en sommarkurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!

    Enligt Vuxenutbildningsförordningen är det tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, som man får läsa på Komvux.

    Undantag görs vanligtvis för ungdomar som redan har en fullständig gymnasieutbildning (har läst hela 3 år på gymnasiet) - då kan de läsa på Komvux även om de är yngre.

    Så frågan är: har du 3 årig gymnasieutbildning sedan innan? Om inte, då är det kurser på Komvux som börjar 1 juli eller senare som du är behörig att söka. Söka dem kan du redan nu, men kursstart får inte ligga innan 1 juli. Det är så reglerna är. Om Komvux i din kommun kan göra undantag för dig - kan bara Komvux i din kommun svara på. Fråga där.

    Angående hur många kurser man kan läsa: på heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. En 100 poängskurs som t.ex. Samhällskunskap 1b är läser man på heltid på fem veckor eller på halvtid på 10 veckor.
    En 50 poängskurs läser man på heltid på 2,5 veckor, på halvtid - under fem veckor och på 25% av studietakt - på 10 veckor.

    Söka kan du alltid göra men i fall Komvux inte kan göra undantag, så kommer du (i fall du inte redan har en avslutad 3 årig gymnasial utbildning) få svar OBEHÖRIG på din ansökan om sommarkurser som startar innan 1 juli.

    Du kan med fördel besöka Komvux i din kommun (där du är folkbokförd) och ställa följande frågor:
    1. finns det sommarkurser som startar 1 juli eller senare?
    2. kan de göra undantag och låta dig börja läsa redan innan 1 juli?
    3. vilka sommarkurser går att kombinera med varandra på Komvux i just din kommun?
    4. kan du göra Studieplanering - som omfattar dina Komvux studier ett år framåt tillsammans med SYV så att du får en överblick över vad, när och hur du kan läsa?

    Det är mina bästa råd till dig. Önskar dig stort lycka till!
    Anna
    • : Tack för svaret Anna! Det hjälper mycket, speciellt det om poäng och tiden det tar beroende på studietakten! Tyvärr har jag inte blivit klar med gymnasiet än. Jag har precis mailat till Komvux här i Göteborg och frågat ifall de kan göra ett undantag. Jag hoppas att de kan göra det, för det verkar som att det är den enda starten som finns (1/6).
    • Anna : Vi håller tummarna!