Lina

    Om jag läser Spanska 2 efter gymnasiet, tog studenten förra året, kan jag få högre meritvärde då genom att den kursen ”läggs” till i min examen? Isåfall, hur mycket som mest, alltså om jag får A i kursen, hur mycket höjs mitt meritvärde med då? Har en examen med 2500 gymnasiepoäng. Tänker om de hade gynnat mig att läsa Spanska 2 för att öka mina chanser att komma in på högskoleutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    nej, tyvärr kommer inte betyget i moderna språk 2 räknas in. Detta på grund av den kursen inte ingår i ditt examensbevis, inte krävs för särskild behörighet till någon högskoleutbildning och inte heller ger meritpoäng.
    Däremot Spanska 3 kan krävas för behörighet till vissa (några få) högskoleutbildningar, t.ex till lärarhögskolan om man där vill läsa för att bli språklärare i spanska eller modersmålslärare (i spanska).
    Och till de utbildningar där spanska inte krävs, så ger moderna språk 3 meritpoäng, därför kommer betyget i den kursen räknas in.
    Så, läs i så fall spanska 2 och 3. Betyget i spanska 2 kommer inte räknas in (jag förklarade ovan).
    Hänvisningar: läs på antagning.se om vilka kurser som för dig kommer räknas in i ditt meritvärde;
    Och om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/merit