Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    Till högskoleutbildningar i Sverige söker man, i Betygsgrupper, med sitt Meritvärde.

    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och de eventuella meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetal/snittbetyget.

    Studie- och yrkesvägledare

    Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 "i merit"; alltså plussar man på 1.0 till jämförelsetalet, men betyg i kurser som ger meritpoiäng räknas Även in i Jmf, jämförelsetal - på så sägg kan man både höja och sänka Jämförelsetal, genom att ha lägre eller högre betyg i kurser som ger meritpoäng.