Valeria

    hej jag har gått på ekonomi juridik programmet och nu kompletterar jag visa ämne jag fick F på mina meritpoäng är inte heller särklid bra jag har mellan E-A nu fick höra om bastermin/basår och blev intresserad till att plugga "civilingenjör desig och produkt utvecking" min fråga är att hur stor chans har jag för att komma in på basår eller spelar det också roll att man ska ha bra betyg från gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Valeria,
    basåren finns inom olika skolformer. Menar du basår på högskola-universitet? I så fall kommer du konkurrera om utbildningsplatsen med ditt meritvärde, som är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. Jämförelsetalet är samma som "snittbetyget".
    Annars så finns det basår även på komvux och på folkhögskolorna. På komvux prioriterar man personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Man behöver inte ha höga betyg för att komma in på komvux. Tvärtom, ju mindre man läst förut, desto säkrare är det att få plats på en komvux-utbildning.
    Vad folkhögskolorna har att erbjuda - var god se på deras gemensam webbplats: www.folkhogskola.nu