Vilma
    Hej! Jag ska börja andra året på samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteende. Jag har under sommaren funderat på att läsa till receptarie efter gymnasiet men behöver då ha läst matte 4, kemi 2, biologi 2 och fysik 1a. Dessa ämnen ingår ju inte i min studieplan och jag tänker därför att komvux är den smidigaste lösningen? Jag undrar också då om det är nödvändigt att läsa t.ex kemi 1 innan jag läser kemi 2? Jag tror nämligen inte att det skulle vara omöjligt för mig att få godkänt i exempelvis kemi 2 utan att ha läst kemi 1 innan. Men det jag undrar över är för det första om det över huvud taget är möjligt och om det är det, spelar betygen från komvux stor roll när man sedan söker in till högskolan? Det jag menar är att om jag läser t.ex kemi 2 utan att ha läst kemi 1 så lär jag inte få lika bra betyg som om jag läst kemi 1 först och om det då skulle påverka min chans att komma in på utbildningen? Tack på förhand:).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,

    Komvux brukar inte ta in på kemi 2 om man ej har godkänt betyg i kemi 1, detta för att de gör bedömning att chansen är liten att få godkänt betyg om man ej läst med godkänt resultat, en underliggande kurs först.
    Därför är det en "icke-fråga" kan man säga... att du skulle på komvux få plats på kemi2 utan att först ha läst kem1, bedömer jag som osannolikt.
    Betygen i kurser som krävs för särskild behörighet - räknas även de in i ditt jämförelsetal, därför är det bra att försöka få så höga betyg som möjligt även i Kemi2, Matematik4, Biologi2 och Fysik1a.
    Det är också bra att göra högskoleprovet - för att konkurrera i ännu en grupp: HP.

    Vänligen
    Julia syv