R:M

    Hej Jag går i Gymnasiet (NaturNatur) och vill komma in i läkareprogrammet. Jag undrar om det spelar någon roll vilken individuell kurs jag väljer? Jag vill helst inte läsa Matte 5 och istället läsa Engelska 7 och Moderna Språk 4. (Alla tre ger ju en meritpoäng) Kommer detta påverka urvalet vid antagningen av läkarprogrammet eller tittar de bara på hur många poäng/meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

     Vid en ”vanlig antagning” konkurrerar man med Meritvärde som är en siffra. Men om man söker i Alternativt urval som ibland kan finnas t.ex brukar finnas på Karolinska Institutet i Stockholm- då spelar allt roll, men jag vet inte om just matte 5 betyget skulle spela avgörande roll; jag tror att det överlag är viktigare att ha högre meritvärde!

    Studie- och yrkesvägledare