halaa
    hej
    jag läser till receptarie och vill studera vidare till apotekare alltså ta apotekarexamen
    genom att ansöka till magister i farmaci, spelar det roll vilka kurser jag läser för att utöka mina högskolepoäng? kan jag tex läsa språk i högskolan för att utöka min poäng? eller finns det krav?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För några veckor sedan fick vi svar från den sakkunnige att så som reglerna är nu, så är det bara Antal godkända högskolepoäng som spelar roll plus att man har examen från Receptarieprogrammet.

    Jag har dock några tankar som jag vill dela med mig av... Språkstudier på högskolenivå är ganska annorlunda mot som man annars läser språk: det är mycket Teori, grammatik, och det tar mycket tid och ork, om man har även andra studier att tänka på... Så i värsta fall kommer du att missa få godkänt i dina huvudsakliga studier.

    Att läsa på mer än heltid tar på krafterna och man kan i värsta fall bli utbränd... Men om du läser "närliggande" ämnen, som ligger i linje med Receptarieprogrammet t.ex kemi -så kommer det inte bli så ansträngande... Och om det blir så att du sedan inte kommer in på apotekarprogrammet så har du kanske mer nytta av studier i kemi än i språk, men det är givetvis du som bestämmer.

    Du kan göra så här: sök en liten språkkurs,t.ex på 25% och då får du testa på. Du måste avsätta 10 timmar varje vecka för den språkkursen.

    Om du är osäker vilka språkkurser du får läsa, sök många! Sök dem i den ordningen som du Vill läsa dem, dvs den du helst vill läsa -som alternativ nr.1 och upp till 20 alternativ ... Så får du plats på de alternativen som du Får läsa och där dina gymnasiala betyg räcker för att komma in... Det kan mycket väl bli konkurrens om platserna pga folk vill läsa högskolekurser Av Olika anledningar: vissa vill bli språklärare och tolkar och andra, som t.ex du, behöver fler högskolepoäng.

    Studie- och yrkesvägledare