Sinia
    Jag vill bli spelprogrammerare men då den skolan jag har valt inte har Teknik (Endast EE-Dator) och jag trivs så bra här undrar jag om jag kan välja Teknik i högskolan även om jag byter till El och Energi med datorinriktning, (jag går nuvarande i Samhälle/media).
    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går över till El- och energiprogrammet så bör du se till att läsa in kurser i svenska, engelska för att först och främst få en högskolebehörighet och sedan även läsa in Matematik 2a. Har du gjort det så kan du efter gymnasiet söka ett så kallat Tekniskt basår på högskolan. Där kompletterar du med alla de ämnen du behöver för att kunna söka dig en teknisk utbildning som t.ex. Civilingenjör inom datateknik.

    Går du kvar på Samhällsvetenskapsprogrammet behöver du inte komplettera vare sig matte, engelska eller svenska - där får du behörigheten till att söka Tekniskt basår per automatik. /Lena, Syv