Helado

    Hej!

    Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att göra.

    Jag själv kan inte teckenspråk, och jag har ingen specifik i min närhet som tecknar det men jag skulle gärna vilja lära mig eftersom i framtiden vill jag jobba med människor och träffa olika människor. Och det är runt 70 miljoner som använder teckenspråk och utav dem är det 30.000 i Sverige som gör det.

    Frågan: Men nu då till frågan, jag undrar vad det finns för gymnasieskolor i Sverige, mer specifikt runt om Göteborg som erbjuder teckenspråk för hörande på schemat, möjligtvis som ett individuellt val. Jag har sett att Hvitfeldska gör det men har inte sett någon annan. Tack i förväg!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk" på fragasyv.se/info/Ovanligasprak
    Som du ser i listan, snabblänk ovan, erbjuds Teckenspråk för hörande endast på några få gymnasieskolor. Jag vill påminna om att man kan lära sig "saker" även utanför "formell undervisning" i skolan.

    Studie- och yrkesvägledare