Hej; de flesta yrken som har Mycket med språk att göra är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är upp till en arbetsgivare att anställa med vilken utbildning som helst (alltså arbetsgivaren bestämmer); startar man "eget" och blir sin egen arbetsgivare eller "egenanställd", bestämmer man i så fall själv vad för utbildning man behöver eller om man vill/kan anställa andra och i så fall med de utbildningar som man själv tycker passar för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder (för att företaget ska kunna gå runt ekonomiskt).

    Att kunna engelska (i alla fall till en viss grad) ingår numera i de flesta jobben i Sverige.
    Kan man lite mer (för Sverige) ovanliga språk - som t.ex turkiska - då kan jag tänka mig att man kan få uppdrag som översättare, tolk, guide, inom turistbranschen, som reseledare och även som modersmålslärare (om ingen behörig modersmålslärare söker jobbet). Ännu ett jobb jag kom på att man kan få är som cirkelledare.

    Det kan också finnas kortare utbildningar som man kan gå - t.ex inom yrkeshögskola, som leder till jobben som lärarassistent eller studiehandledare på modersmål. Det finns några pågående yh till studiehandledare och vi hoppas att det blir starter på dem även i framtiden; besked om det väntas under januari 2020.
    Ang. Jobba med hjälp av språk - många ggr krävs det även andra yrkeskunskaper + kunskaper i språk; att jobba endast med hjälp av språk/språken - så tänker jag här i första hand på yrken som Språklärare; tolk, översättare, guide (kan finnas några till... kika på www.framtid.se).
    Däremot är man utbildad inom Ekonomi eller Teknik + kan några språk bra, då blir man mycket attraktiv på arbetsmarknaden, är vår erfarenhet.
    Vänligen
    ANNA