Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att välja utbildning som passar dig, dina förutsättningar och karriärmål, är ett viktig beslut. När det gäller att läsa stadsbyggnad, stadsutveckling och planering vid Malmö universitet finns det några faktorer att överväga:

    **Karriärmöjligheter:** Utbildningen bör förbereda dig för en mångsidig karriär inom stadsplanering och relaterade områden. Det är viktigt att undersöka vilka slags jobb och karriärmöjligheter som finns tillgängliga för dem som tar examen från denna utbildning. Du kan kontakta alumni (de f d studerande på den utbildningen), söka information om arbetsmarknaden t.ex med hjälp av Arbetsförmedlingen och undersöka statistik om examensresultat och anställningsutsikter för tidigare studenter t.ex genom att fråga personal som jobbar på den utbildningen; kontakta gärna studievägledare på den institutionen där utbildningen ges.

    **Praktisk erfarenhet och nätverk:** Fråga om utbildningen erbjuder möjligheter till praktik och/eller praktiska projekt inom stadsplanering; detta är viktigt för att få hands-on erfarenhet och bygga upp ditt nätverk inom branschen. Praktisk erfarenhet och kontakter kan vara avgörande för att säkra jobb efter examen.

    **Forskning och innovation:** Om möjligt, undersök om utbildningen är kopplad till forskning och innovation inom området stadsplanering och om det finns möjligheter att delta i forskningsprojekt eller innovativa initiativ under din utbildning. Fråga studievägledare på den institutionen där utbildningen ges.

    När det gäller karriärmöjligheter inom stadsplanering och relaterade områden kan det vara en efterfrågad bransch med olika möjligheter inom både offentlig och privat sektor. Möjliga karriärvägar inkluderar urbanplanerare, stadsbyggnadskoordinator, projektledare inom stadsutveckling, konsult inom fastighetsutveckling och förvaltning, hållbarhetskoordinator men så länge inte jobbgaranti erbjuds, kan man efter vilken utbildning som helst gå (tyvärr) arbetslös eller tvingas jobba med annat, som inte direkt har med tidigare utbildning att göra.
    Fundera också på om du efter den 3-åriga utbildningen kan tänka dig läsa vidare på avancerad nivå (t.ex om du ej får jobb direkt efter examen från den 3-åriga utbildningen).

    Kika på information om yrken:
    framtid.se/yrke/konsult
    framtid.se/yrke/projektledare
    framtid.se/yrke/urbanplanerare
    framtid.se/yrke/stadsbyggnadskoordinator

    Sammanfattningsvis, innan du tar ett beslut, rekommenderar jag att du grundligt undersöker utbildningen, utforskar karriärmöjligheterna och överväger om detta är rätt väg för dig baserat på dina intressen och karriärmål.

    Studie- och yrkesvägledare