Vanessa

    .

    • : Hej Vanessa! Jag har nyligen börjat läsa till jurist och visst spelar betygen stor roll, men det är inte det absolut viktigaste, åtminstone enligt SYV. Vi hade även besök utav representanter ifrån några utav de störst advokatbyråerna, och de sa i princip samma sak. Något du bör komma ihåg är att runt 60 % av alla jurister inte arbetar som t.ex. domare, åklagare eller advokater, utbildningen är otroligt bred! Ja, man märker av klasskillnader en del (ingen i min familj har läst på universitet/högskola) men man har hur kul som helst ihop ändå. Glöm inte att alla är studenter och lika fattiga!!!
    • Anna : Tack så mycket Nicole för din kommentar. Du skriver bl a att runt 60% av alla jurister Inte arbetar som t.ex domare... vad arbetar de med?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Vanessa,

    det förekommer alla de olika "varianterna" - dina fördomar stämmer på en del av juristutbildade men inte på alla.
    Är du intresserad av juridik, tycker jag du bör söka till juristprogrammet. Om du inte vill läsa på juristprogrammet eller om du inte kommer in, finns det andra utbildningar som du kan titta på ex. yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal>> och till IP-paralegal>>.
    Även andra högskoleutbildningar finns där juridik är en stor del av utbildningen - t.ex om man läser på Rättsvetarprogrammet ellet till Personalvetare, där Arbetsrätt är en viktig del av utbildningen.

    Se gärna https://www.framtid.se/yrke/rattsvetare

    och https://www.framtid.se/yrke/personalvetare

    Info om yrkeshögskoleutb. som leder till yrken Paralegal och IP-paralegal finner du på www.yhguiden.se/resultat?Education
    Hälsningar

    Daniel syv