Selma
    Hej. Då jag har planerat att inte gå på det gymnasiet i min stad så betyder det att jag måste åka, troligtvis buss, och pendla till min skola. Är det då jag som står för busskortet eller hjälper skolan på något sätt till med det?
    Finns det även speciella scheman för pendlare. Den tidigaste bussen från min stad dit jag vill går runt 7.30 och då kommer jag fram vid runt 8.30. Om de då börjar 8.00 betyder det att jag inte kan gå där?
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Läs nedan. :)
    • Anna : Du får gärna tipsa dina kompisar om vår sida. Vi vill ge info och vägledning till fler ungdomar. :)

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Selma!
    Det ser ju inte så bra ut om bussen kommer fram 8.30 och skola börjar kl.8.00 - det blir i så fall ganska svårt att följa undervisningen om det är på det viset det ser ut med buss-förbindelsen! :(
    Kan busstabell-tiderna ändras till nästa år, tro? Du kan ställa den frågan till buss-företaget.

    Andra tankar och frågor som jag har:
    - Kommer du att orka åka så långt varje dag fram/tillbaka i 3 år? Och hinna läsa och ha fritid också? Provåk varje dag under lovveckan och känn hur det känns, är mitt råd.

    - Finns det samma program och nationell inriktning på din ort eller närmare än den där skolan (som du åker en timme enkel väg till)? Om det finns, kommer du troligtvis att få ett Nej på din ansökan om ekonomisk kompensation för att kunna bosätta sig på skolorten - annars så skulle det kanske vara ett alternativ att fundera över, dvs att bo måndag-fredag på skolorten och åka hem på helgerna?

    - Är det en kommunal eller en fristående skola som du vill söka till? Det kan vara viktigt att veta. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    Det är både möjlighet att få ekonomisk hjälp och möjlighet att över huvudet taget kunna få plats på skolan, som kan helt bero på vilken typ av skola det är.

    Det är annars svårt att skriva upp alla regler (och de möjliga undantagen) i ett Generellt svar.

    Jag råder dig att boka tid hos skolans SYV och diskutera de frågorna som du ställer här. SYV vet vilken typ av skola du är intresserad av och kan bättre förklara reglerna för dig - bl a för att det även kan bero på om din kommun har avtal med kringliggande kommuner och agerar som en och samma kommun i frågan om val till gymnasiet (eller ej). Vilka avtal din kommun har med andra kommuner kan inte jag veta, jag vet ju inte alls var du bor.

    Var god berätta mer - bl a vilken kommun du är skriven i och till vilken skola du vill söka.
    I annat fall kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än så här...

    Jag hoppas du förstår att det saknas info i din fråga för att kunna ge dig ett bättre svar.
    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA
    Hej igen!
    Tack för dina kommentarer.
    Om jag förstår dig rätt, vill du söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-uppsala och det är en fristående skola och därför har Riksintag - dvs du söker på dina betygspoäng "som vanligt" och konkurrerar med dina betyg, du blir alltså förstahandssökande, vilket är jättebra.

    Du är skriven/folkbokförd i Norrtälje som tillhör Stockholms län.
    Uppsala tillhör Uppsala län.
    Pga du vill pendla till ett annat län, kan vissa svårigheter uppstå och inte bara vad det gäller tid på bussen och att bussen inte kommer fram i tid.

    En viktig fråga är - om Stockholms län har avtal med Uppsala län vad det gäller gymnasieantagningen och det kan inte jag svara på "på direkten", utan måste undersöka saken.
    Jag återkommer så fort jag kan.

    Ang.möjlighet att bo i Uppsala under gymnasietiden se info på http://www.uppsalagymnasieboende.se

    Vi hörs!
    ANNA
    • : Tack för svar. Den skolan jag funderar över är kunskapsgymnasiet i Uppsala (med inrikting ekonomi) och bor i Norrtälje kommun.
    • : Också, du skrev någonting om att bo på skolorten under veckorna. Vad gäller angående det?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.
    • : Okej, tack för svaret!
    • Milla : Här får du kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen Epost: [email protected] Tel:08-58 00 80 00 /tel.tid måndag-torsdag kl.9.00-11.00/.
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Nu har vi tagit kontakt med Norrtälje kommun och ställt en generellt fråga om en elev från Norrtälje får ekonomisk hjälp för att gå på en friskola i Uppsala och fick svar Ja! du får Resebidrag, dvs pengar för att köpa pendlingskortet.
    Däremot blir det svårt att få ekonomisk hjälp med att bosätta sig på Skolorten.
    Därför att - det är CSN som du söker hos när det gäller läsa på en Friskola. CSN har en regel att de beviljar Inackorderingstillägg endast i fall samma utbildning (program/inriktning) ej finns närmare till din bostad. Men det finns skolor som erbjuder Ekonomiprogrammet närmare till din bostad än Kunskapsgymnasiet i Uppsala, därför kommer du troligtvis att få ett Nej från CSN.

    Du kan alltid be din kommun om ett Undantag, förklara dina omständigheter och varför det är viktigt för dig att gå på en skola långt hemifrån (om det är någonting i din situation som kommunen kan ta hänsyn till och göra undantag).
    Tel.nummer till Verksamhetschefen för gymnasiet i Norrtälje är
    0176-746 32 och du kan ringa honom om du har fler frågor om vad din kommun kan hjälpa dig med vad det gäller att gå på skola på annan ort.
    Se också info på http://www.norrtalje.se/info/barn-och-skola/gymnasium/inackorderingsbidrag-for-gymnasieelever/ där du bl a ser kontaktuppgifter till Susanne Andersson & Monica Persson, som du kan prata med.

    Bästa hälsningar & lycka till med din gymnasieansökan!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Jo, glömde att skriva om att jag har pratat med rektor på Kunskapsgymnasiet i Uppsala, som heter Stina Jonsson och fick svar att första lektionen börjar kl.8.30 ... så du kanske hinner ändå eller om du kanske kan få lov att komma fem för sent till första lektionen pga hur busstabellen ser ut. :)
    • : Okej, Gud vad bra. Tack så jättemycket för svar :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Liselotte : Vi fick nu svar från Gymnasieantagningen i Stockholm och jag skriver ett nytt svar till dig. *L*
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, läs svar från Gymnasieantagningen i Stockholm, som vi fick nyss:
    "Om man söker till friskola konkurrerar man på betyg under lika villkor oavsett hemkommun. Gällande inackorderingsbidrag så handlägger Gymnasieantagningen inte detta, kontakta CSN eller hemkommun.

    Det finns inget samverkansavtal med Stockholms län och Uppsala gällande nationella program."

    Detta svar (ovan) tolkar vi så här:
    - du är förstahandssökande till alla friskolor (det kallas för Riksintag) och konkurrerar med dina betyg
    - om du kommer in, är det CSN som handlägger frågan om Inackorderingstillägg (eftersom det är en friskola du söker till)
    - du kan alltid kontakta din "hemkommun" (där du är folkbokförd) och höra med dem om de kan (vill) hjälpa till på något sätt.

    Vi från Fråga SYV har redan varit i kontakt med din hemkommun och fick svar att du får Resebidrag för att kunna köpa pendlingskort. Sedan om du t.ex. efter ett års pendlande känner att du inte orkar pendla längre, kan du söka "utökat resebidrag" som i själva verket är hjälp att betala för boende på skolorten. Det finns inga garantier på att du kan få det "utökade resebidraget" och det kan du inte få från åk1, tidigast från åk2 på gymnasiet. Det gäller att motivera väl och att ha lite tur (att kommunen har råd, helt enkelt) - annars blir det ett nej, men du kan i alla fall vara säker på att du får ersättning för pendlingskortet. Och jag tänker så här - att du kan KANSKE använda Resebidraget som delbetalning för boende på skolorten. Men du kanske inte vinner något på det: det kostar ju (hur som helst) att åka hem till föräldrarna på lov och under helgerna.

    Bästa hälsningar
    Liselotte, SYV på Fråga SYV
    Liselotte