Selma
    Hej, tusen tack för bra svar på alla mina föregående frågor! För ungefär ett halvår sedan så ställde jag samma fråga då jag hade ögonen på en friskola i Uppsala och fick som svar att kommunen stod för mitt busskort (då jag bor i Norrtälje kommun och har för mig att det fanns något avtal som gjorde att jag slipper betala för ett busskort i så fall). Som jag förstod det så var svaret jag fick för min förra frågan ställd med förutsättningen att det var en friskola jag skulle söka in till och undrar om kommunen fortfarande skulle stå för ett busskort om jag skulle söka in till en kommunal skola eller om jag skulle tvingas stå för kostnaden själv då detta hade blivit väldigt dyrt i längden.

    Tack på förhand
    • Milla : nu fick vi svar på din fråga och jag kommer att skriva ett nytt svar till dig. Kort svar: positivt, du får busskort.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    kommer du att börja på gymnasiet nu till hösten, eller först nästa höst? Detta frågar jag för att avtal och villkor kan ändras över tid.

    Jag kommer att undersöka saken med en sakkunnig och kan förhoppningsvis svara på din fråga under morgondagen (eller så fort som jag hittar svar på din fråga).

    Stämmer det att du är folkbokförd i Norrtälje kommun och undrar om din kommun (eller någon annan, t.ex gymnasieskola eller CSN) står för kostnaden för busskort - om du ska dagligen pendla mellan Norrtälje och Uppsala, till en kommunal gymnasieskola i Uppsala?

    Ofta kan man hitta svar på liknande frågor på kommunernas hemsidor. På din kommuns hemsida finns det info, läs här>> Dock framgår det inte någonting om att pendla till en annan kommun. Så det kan man tolka på olika sätt, eftersom det inte specifikt står att resor gäller inom kommunen eller till andra kommuner också. Därför kommer jag att undersöka det närmare och förhoppningsvis kan svara dig imorgon.

    Hörs!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, nämnden i Norrtälje kommun kommer snart, om några dagar, ha ett sammanträde och där fatta beslut om exakt hur frågan om busskort för gymnasieelever som ska pendla till sin gymnasieskola till en annan kommun, ska hanteras. Busskort (i någon form) - får alla gymnasieelever som behöver pendla till sin gymnasieskola och det spelar ingen roll om det är en kommunal eller en fristående skola.

    Det som inte är klart - var kortet ska hämtas eller om det ska skickas hem till eleverna. "Gången" är sådan att gymnasieantagningen meddelar Norrtälje kommun vilka elever som kom in på gymnasieskolorna (och till vilka skolor de kom in på). Efter det kommer ett vanligt pappersbrev skickas till de eleverna som kommer att ha rätt till busskort. Papperbrevet skickas till elevens folkbokföringsadress.

    Om du under första veckan i augusti inte får ett sådant brev hem - där info finns om hur du svarar på om du behöver busskort eller ej och på vilket sätt du får ditt kort - ring till Norrtälje kommuns växel och berätta vad din fråga är, så blir du kopplad till rätt person, som är ansvarig för den frågan. Du säger i växeln att din fråga gäller Busskort för gymnasieelev. Tel.nummer till Norrtälje kommuns växel är: 0176-710 00.

    Det är Goda Nyheter - att du får busskort om du ska pendla till gymnasieskola i Uppsala! Nu håller vi bara tummarna för att du ska komma in!

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare