Hej Annelie,
    om jag förstår dig rätt så vill du veta hur man blir Begravninsentreprenör. Vi har tillfrågat en sakkunnig och fick svar att formellt sett, kan du skaffa dig en F-skattesedel, hyra lokal och starta den verksamheten (finns idag - uppgift från mars 2021 - ingen tillsynsmyndighet och inga förbud mot att med vilken utbildningsbakgrund som helst starta en ny begravningsbyrå). Dock kan det uppstå svårigheter på vägen "om man inte riktigt vet vad man gör", klagomål hos allmänna reklamationsnämnden  och även rättsliga tvister kan uppstå om anhöriga till den avlidne inte är nöjda med den servicen som erbjudits av begravningsbyrån.
    Därför rekommenderas det att gå utbildning hos Sensus och att på alla möjliga sätt skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om lagar och regler kring begravningar. Mycket bra om man kan börja som en anställd eller som en praktikant på en av begravningsbyråer för att lära sig branschen inifrån.

    Det finns i Sverige idag lite över 4oo auktoriserade begravningsbyråer. Det är inte ett krav att som begravningsbyrå att få en auktorisation, men det påvisar att man är en seriös aktör på marknaden. För att bli en auktoriserad begravningsbyrå krävs att varje medarbetare har genomgått den omfattande auktorisationsutbildning som utarbetats av Sveriges Begravningsbyråers Förbund. Man kan se en auktorisation som en extra trygghet – en försäkran om att man får rätt hjälp och att allt det praktiska runt begravningen tas om hand på bästa möjliga sätt. När det gäller etik, tystnadsplikt, arbetsmetoder och prisinformation är kunden garanterad att byrån följer auktorisationens stränga regler.

    Vill du ha ytterligare info om de krav som ställs på auktoriserade begravningsbyråer, går du enklast in på www.begravningar.se

     Har du fler frågor kring att starta begravningsbyrå, ring gärna till Konsumenttelefon: 020-210 210 | eller maila din fråga till E-post: [email protected]

    Du får också gärna kika på några olika yrkesbeskrivningar t.ex
    Entreprenör-egenföretagare
    Begravningsentreprenör
    Krematoriemedarbetare
    Begravningsrådgivare

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!

    Det krävs ingen speciell utbildning för att starta en begravningsbyrå.

    Det är dock meriterande att ha kunskap om branschen då det finns många konkurrenter och att det är svårt att göra sig ett namn utan kunskap.

    Sensus har en utbildning till Begravningsrådgivare men den startar igen 2022 som tidigast i december det året, alltså dröjer det innan den startar, tyvärr. :(

    Du  behöver tänka över en hel del saker, bland annat:

    Juridik, livstids och dödsfallsjuridik – Vem ska göra detta?

    Kistor och urnor – Vem ska vara din leverantör?

    Bilar – Det krävs godkända fordon för att transportera avlidna, både på bår och kistor, vem ska köra?

    Avlidna – i yrken ingår mycket hantering av avlidna, är du redo för det?

    Nisch – Hur ska du sticka ut i mängden av befintliga begravningsbyråer? På nästan alla orter i Sverige finns det begravningsbyråer som har funnits i många år och är ett känt namn bland de som bor och lever på orten.

    Vänliga hälsningar
    L.

    Liselotte