Miriam
    Hej, har blivit så oootroligt besatt av stjärnhimmlen, galaxer, universum, om det finns liv på andra planeter o.s.v och det slog mig att ha ett jobb inom detta området skulle verkligen bli min dröm!
    Men tyvärr så kom det inte till mig förrens efter jag hade gått 2 år på gymnasiet och jag tänker gå klart den utbildningen jag går nu. Jag hår hotell- och turism och det är en yrkesutbildning. Jag ångrar att jag valde denna utbildningen men det finns inget jag kan göra nu, går sista året nu. Mina frågor är vad för utbildning jag kan gå som leder till något yrke inom detta ämnet? (vill inte bli astromaut) Finns det sådanna yrken inom Sverige som behövs inom 5-10 år? lite svårt att säga! Tittar på stjärnor på natten med mitt teleskop och tittar på alla dokument filmer det finns om universum och allt som rör sig utanför jordens atmosfär.
    Skriv ALLT du kommer på, även om det inte är ett direkt svar du kan ge mig, kom med tips och saker jag kan google på, besöka, ta kontakt med eller liknande för att så fort som möjligt komma in på rätt bana!
    <3 <3

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miriam,

    kika gärna på Rymdyrken >>

    Liselotte
    • Jag tänker också på att kanske försöka förena din nuvarande utbildning inom Hotell/turism med ditt intresse för rymden, fundera ex. på att söka jobb som guide/värdinna på ex.en anläggning/centra där besökare kan bekanta sig med populär vetenskap som ex. på följande "Science-för-besökare-anläggningar":
    • Innovatum Science Center (Trollhättan)
      Innovatums science center >> är platsen för dig att upptäcka, uppleva och testa teknik. Här finns 4400 kvadratmeter fulla av interaktiva stationer, kreativa lekplatser och fascinerande experiment....
      Läs mer om Innovatum Science Center »
    • Balthazar Science Center (Skövde)
      Balthazar Science Center är ett spännande teknikens hus med aktiviteter för stora och små. Verksamheten syftar till att göra teknik och naturvetenskap intressant och spännande.
      Läs mer om Balthazar Science Center »
    • Fler liknande anläggningar hittar man bland annat i listan som finns på www.barnsemester.se/artiklar/sciencecenter-i-sverige