Wanda
    Hej!
    Jag undrar om det gör stor skillnad att bli diplomerad gymnasieekonom? Jag undrar också vad det är man läser till som extra för att bli det? För jag håller just nu på att vela mellan olika skolor, och en av dem ger elever möjlighet att bli diplomerade gymnasieekonomer, men är det värt det extra plugget? Har läst att det är flera som inte tycker att det gör så värst stor skillnad, men jag vet ju inte exakt. Är det skillnad på om man vill läsa vidare eller börja jobba direkt?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, någon väldig skillnad från att gå "vanligt" Ekonomiprogram är det nog inte. Det som är bra är att de diplomerade gymnasieekonomiutbildningarna ofta erbjuder praktik - och det tycker jag är bra.

    Till högskolan ska du kunna söka på lika villkor - det är svårt att bedöma om man lättare får jobb dock. Det beror nog på arbetsgivaren och vilka krav som ställs. Ofta krävs en högskole alternativt en yrkeshögskoleutbildning om du vill jobba inom ekonomiområdet. /Lena, Syv