Nicklas

    Tog studenten 2021 efter 3 år på ekonomi. Väl där väcktes ett extremt stort intresse för privatekonomi och rådgivning. Problematiken för mig ligger i mattekunskaperna. Sedan högstadiet har jag präglats av dåliga mattelärare (byttes ofta och fick sällan hjälp), något som ledde till väldigt dåliga kunskaper samt betyg i matematik 1-3b. Det gjorde att jag aldrig byggt upp denna grund inom matematik som många andra har, något som stressar mig angående vidarestudier. Utbildningen jag dragits mot är ekonomprogrammet, då jag kan med kandidatexamen bli rådgivare inom privatekonomi. Betygen räcker för att ta sig in, men innebär de att jag kommer klara det? Är det samma typ utav matematik eller är det med specialiserad matematik? Hur ska jag tänka angående allt detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nicklas!
    Utbildningar i ekonomi finns även inom andra studieformer än högskola-universitet. Se t.ex en yrkeshögskoleutbildning: yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare som - vad gäller matematik- kräver godkänt betyg i matematik 2b eller 2c (till skillnad från ekonomiutbildningar på högskolenivå som kräver godkänt betyg i matematik 3b eller 3c).
    Om du vill läsa ekonomi på högskolenivå och är orolig för dina mattekunskaper - repetera och bedriv självstudier t.ex med hjälp av www.matteboken.se
    Svar på frågan om man läser "ren matematik" och i så fall hur mycket och vilken sort matematik man läser, på högskoleutbildningar inom ekonomi, behöver du söka hos lärare som undervisar på ekonomikurserna och/eller på ekonomiprogrammen - du kan kontakta studievägledare eller programrektorer på de institutionerna som erbjuder ekonomiutbildningar och om de själva inte kan svara, bör de kunna be högskolelärare att svara på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare