Shima
    Hej! Har gymnasieexamen från estetiska programmet bild och form. Vill plugga matte 3b på komvux pga meritpoäng men då har jag läst totalt 2600 gymnasiepoäng. Det går väl att stryka kurser från gymnasieexamen? Vet att kärnämnen och karaktärsämnen inte går att stryka. Går naturkunskap 1b att stryka? Går filosofi 1 + 2 att stryka? Det är ju 100 poäng och det är inget krav för att ev. gå psykologprogrammet på högskolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shima,
    det går tyvärr Inte att "styrka" kurser från Examensbevis. I Examensbeviset är kurserna "låsta" - det är som en bild som ej kan redigeras, kan man kanske säga, för att förklara.
    Om du får betyg i matematik 3, kommer det betyget OCKSÅ DET räknas in i ditt jämförelsetal, Tillsammans med alla andra kurser /från ditt examensbevis/ + du får 0.5 som meritpoäng får matte 3, när du söker till psykologiprogrammet som endast kräver matte 2.
    Skulle du däremot söka till ekonomiprogrammen på högskolenivå, som kräver matte 3, kommer du i så fall ej få meritpoäng för matte 3.
    Men skulle du t.ex söka till Juristprogrammet som för särskild behörighet ej kräver matte (över huvudet taget) får du merit redan för matte 2 och sedan också för matte 3 (0.5 + 0.5 dvs 1.0 för matte 2 och 3, sammanlagt).

    SAMMANFATTNING
    Det går inte att ta bort kurser från examensbevis.
    För att komma in på högskola kan du göra Höskoleprovet och/eller försöka höja ditt meritvärde (genom att läsa kurser för meritpoäng, om du ej redan har max i merit som är 2.5) och/eller så kan du försöka höja betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Du får söka läsa på komvux; dock är chansen liten att få plats på komvux på de kurser som man redan har godkända betyg i; man blir i så fall hänvisad till prövningar.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia syv
    P.S: du får gärna ställa samma fråga på andra ställen. Jag är säker du får samma svar för att det är det som gäller, men du behöver inte tro mig, om du inte vill. Fråga i så fall på komvux, hos Antagning.se eller på alla andra ställen du vill. Hör av dig om du skulle fått ett annorlunda svar på din fråga någonannanstans!

    • SYV-besökare : Jag instämmer. Det går inte att ta bort kurser från examensbeviset. De kurser vars betyg ev ej räknas in är endast inom U-kurser, utökade som i examensbeviset är markerade som "U"; detta endast om eleven läste - enligt rektors beslut - på mer än heltid, utökat program.