Magdalena

    Hej! Jag är en tjej på 21 år som gått vård och omsorgs programmet när jag gick gymnasiet! Har nu kommit på att jag vill läsa till historiker gärna i England. Hur gör jag för att läsa upp/läsa till betyg? Basår? ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna se information på de skolorna som du vill komma in på. Du kan också kontakta de skolorna du vill komma in på och fråga vad de kräver för att du ska anses som behörig läsa på deras skola.
    Om du på gymnasiet inte läste mer engelska än eng 5, läs engelska 6 och sedan helst även 7 (på komvux eller på en folkhögskola) - detta både för betygen/intygen och för Kunskaperna.
    Om du vill läsa historia på högre nivå (på universitetet) då är det bra att på gymnasienivå ha läst så mycket historia som möjligt - t.ex se om det på komvux i din kommun finns möjlighet att läsa Historia 2 och 3.
    På UHR finns info om hur man får Intyg om Grundläggande & Särskild behörighet till högre studier utomlands. Om en viss skola utomlands accepterar det intyget (eller inte) kan inte vi på FRåGA SYV svara på, tyvärr. Se gärna info på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier