Nur
    Hej! Jag vill söka till läkarlinjen i år, sista ansökningsdag är 15 mars i danmark, och jag undrar hur de räknar betygen sen? Till 15 mars har jag inte tagit gymnasieexamen, jag får inte betyg i alla mina kurser förrens i juni, räknar de in dessa då i efterhand? Eller söker jag med betygen jag tillfälligt har? Jag saknar dessutom betyg i två matte kurser som jag ska prövas på i april så de kommer jag även fixa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Nur 18 år

    Hej! Jag vill söka till läkarlinjen i år, sista ansökningsdag är 15 mars i danmark, och jag undrar hur de räknar betygen sen? Till 15 mars har jag inte tagit gymnasieexamen, jag får inte betyg i alla mina kurser förrens i juni, räknar de in dessa då i efterhand? Eller söker jag med betygen jag tillfälligt har? Jag saknar dessutom betyg i två matte kurser som jag ska prövas på i april så de kommer jag även fixa.

    Hej, Nur!

    Vi på Fråga SYV är inte experter på Danmarks utbildningssystem men vi antar att det måste finnas möjlighet att komplettera med betyg i efterhand, efter sista ansökningsdatum. Se efter om det finns någonstans att ”bocka av” eller ”kryssa i” en ruta där det står: ”Jag kommer att komplettera med betyg” - när du gör din ansökan.

    Ta reda på vad sista datum för komplettering med betyg är och glöm sedan inte att skicka komplettering.

    Det är först efter det att datumet för komplettering med betyg är passerat som det verkliga antagningsarbetet påbörjas. Fram tills dess behandlas enbart de ansökningar där sökande inte uppgav att de kommer att komplettera med betyg.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Milla på Fråga SYV
    P.S: För mer information om att studera i Danmark kan du läsa här http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/danmark/

    Studie- och yrkesvägledare