Nicklas
    Hej, Ny på detta så vet inte riktigt hur det går till eller vad jag ska fråga.

    Men, jag har försökt läsa runt o ringa lite men blir aldrig klokare på hur allt funkar och går ihop. Jag är helt vilse med andra ord.

    Jag har studerat på gymnasie med godkänt betyg i handel&administration - Och jag skulle vilja studera i Holland. Framförallt nära Amsterdam eller nordväst om det - men de flesta skolar jag hittar finns i Amsterdam.

    Jag vet inte vad mitt betyg berättigar mig till att ansöka för skolor eller kursor, Samt att vet ej vad jag uppnår. T ex. Har jag rätten till att söka kurser som är Bachelor, Master, Undergraduate, Postgraduate.. allt är förvirrande. Och detta är då bara skolor och inkluderar ej boende o allt annat.

    Som person har jag lite svårt för sådant här iomed min personlighet, jag är väldigt tyst o blyg o rätt för mycket - så att gå igenom och faktiskt genomföra något som detta är ett Gigantiskt steg för mig - Om jag lyckas.

    Jag har läst mycket om att man rekommenderas ha en handledare/agent som hjälper en igenom allt med att söka, hitta boende, hur allt går till.. Alla pappers arbeten osv. Men jag vet inte vem jag ska kontakta, Vem jag ska ringa, Eposta, Ingen hemsida eller länk någonstans till något företag/förening som hjälper till med sådant.

    All och vilken hjälp som helst inkl. länkar o allt möjligt är väldigt uppskattat. Som sagt, jag är Helt hundra procent vilsen.

    Tack,
    NA

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nicklas!
    jag är lite nyfiken på varför du valde just Holland? Du behöver inte svara på det, jag är bara nyfiken...
    Om du har släktingar eller vänner där, så tycker jag du bör be dem om hjälp...

    Men nu till svar på din fråga.
    Jag tycker du kan göra följande:
    1. boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina betyg. Du vill ha svar på följande fråga: om du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier? Om SYV säger att du inte har den, då frågar du vilka kurser du behöver läsa för att uppnå den.
    Du kan sedan passa på och även fråga om SYV på Komvux kan hjälpa med svar på dina andra frågor - om hur du fixar till att studera i Holland.

    2. ta kontakt med de skolorna i Holland där du vill läsa. Fråga om själva undervisningen är Gratis eller om det kostar (du frågar om Terminsavgifter, alltså). Du behöver även få svar på
    - undervisningsspråk (kan du läsa på engelska)?
    - om skola kan hjälpa till med att hitta boende för dig?
    - om skola kan tipsa dig om stipendier att söka?

    3. läs på http://www.csn.se/utomlands om regler kring Studiemedel för studier utomlands

    4. ta kontakt med Hollands ambassad här i Sverige och med den svenska ambassaden i Holland. På ambassader brukar finnas någon sort "utbildningsansvarig" som är ganska bra insatt i utbildningssystemet. Du kan av den personen även få tips på vem du skulle kunna anlita som "agent".

    5. ta även kontakt med Skandinaviska föreningar i Nederländerna, info finns bl a på http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Haag/Kontakt/Skandinaviska-foreningar/

    6. fråga på Arbetsförmedlingen om du kan få kontaktuppgifter till en EURES-rådgivare med specialkompetens "Nederländerna". Läs på http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Var-verksamhet/Internationellt/Eures.html
    Jag har på https://ec.europa.eu/eures/eures-apps/um/page/public?lang=sv#/adviser/search/list hittat en lista med 22 namn och epostadresser till EURES-rådgivare men ingen av dem kan svara på svenska, men du kan skriva till dem PÅ ENGELSKA. De är i första hand till för att hjälpa söka jobb i Nederländerna men jag är ganska säker på att någon av dem borde kunna ge dig info även om studier.

    Och, förresten, så kanske du skulle kunna söka jobb i Holland - och när du är på plats där, så kanske det är lättare att ordna möjlighet att studera. Det var bara en tanke..? Jag vet ej om du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Om du är inskriven eller vill skriva in dig, kan du fråga efter en möjlighet att åka till Holland på jobbsökarresa. Om AF beviljar det, kommer du få hjälp (bl a ekonomisk hjälp) för att kunna åka till Holland för att söka jobb där. Tyvärr så känner jag inte till någon möjlighet att få hjälp med en "studieresa", utan bara resa i syfte med att söka just ARBETE.

    Länkar till sidor som vi bedömer som pålitliga och relevanta för den frågan som du ställer:
    http://studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/
    http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/nederlanderna/
    http://zweden.nlambassade.org/
    http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Haag/
    http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Haag/Kontakt/Skandinaviska-foreningar/

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till!
    ANNA