Carolina
    Hej!
    Jag har alltid velat gå minst ett år på gymnasiet utomlands (svenskt gymnasium). Jag har kollar runt på flera svenska gymnasium utomlands, men på alla som jag har hittat så behöver minst en förälder bo där, vilket inte någon av mina förälder gör. Jag vill helst hitta ett svenska gymnasium på gran canaria eftersom mamma känner en som bor där som jag skulle kunna bo hos isåfall. Om det inte finns något svenskt gymnasium där så skulle jag helst vilja gå på ett i Spanien som inte är jättedyrt. Men jag vet inte hur jag ska söka för att jag ska få så bra sökresultat så möjligt.

    Så till frågan: Vet du hur jag kan söka för att få så bra svar som möjligt eller har du något tips på ett svenskt gymnasium i Spanien som inte kostar så mycket?

    Tacksam för svar :-)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina!

    De svenska gymnasieskolorna utomlands ser du på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&expo=&county=UTOMLANDS

    Det finns 7 gymnasieskolor och 2 av dem är i Spanien. Colegio Escandinavio Madrid>> och El Colegio Sueco i Fuengirola>>.

    Du får gärna kontakta de skolorna direkt för att få mer information. Så vitt jag vet så behöver inte någon av dina föräldrar bo eller arbeta utomlands för att du ska få gå på en svensk gymnasieskola utomlands. Exakt vad det kostar är det bättre att fråga skolorna direkt. Det är stor skillnad om din kommun, där du är folkbokförd, skickar över "skolpeng" till en skola utomlands eller inte. Det är frivilligt för din kommun att skicka "skolpeng" till en skola utomlands.
    Fråga på Utbildningsförvaltningen i din "hemkommun" om de skickar "skolpeng" /statsbidrag får Svenska utlandsskolor automatiskt och kan därför ta ut lägre terminsavgifter/ till en utländsk gymnasieskola - det är då viktigt att du säger att det är en SVENSK gymnasieskola utomlands, som ger undervisning enligt de svenska studieplaner.

    ***
    Det där med att minst en förälder måste arbeta utomlands, tror jag, gäller om du vill läsa på distans via Hermods distans, som har från Skolverket uppdrag att ge undervisning till utlandssvenskar. Det är inte samma sak som att läsa på en gymnasieskola utomlands.

    Bästa hälsningar Och Lycka till!

    ANNA

    P.S: mer info om avgifter vid studier på grundskole- och gymnasienivå utomlands finns på Skolverkets hemsida>>.

    Amanda SYV

    Hej Carolina,

    Vad roligt att du är intresserad av att studera utomlands. Vad är det som gör att du vill studera på en svensk skola?

    Vi på STS erbjuder High School utybytesår i 18 olika länder. Ett år på ett inhemskt High School ger dig möjligheten att lära dig extremt mycket, både om dig själv och om landet du lever i. Du får dessutom chansen att lära dig ett nytt språk och att skapa vänner om minnen för livet:)

    Gå gärna in och läs mer på vår hemsida för mer information.

    Hör av dig så lovar jag att göra allt jag kan för att besvara alla dina frågor och funderingar!

    Varma hälsningar,

    Amanda, program specialist STS Student Travel schools

    [email protected]