Pluggare

    Hej! Har en fråga gällande att studera på sommaren istället för vintern. Exempelvis, om jag påbörjar ett program vid ett universitet på hösten, och sedan på vintern önskar jag att vara ”ledig” januari, februari, mars, för att sedan då istället studera på de annars lediga månaderna (juni, juli, augusti?, under sommaren) Kan man göra så? Undrar även ifall möjlighet finns att studera kurserna på distans, om man önskar det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror tyvärr inte att det går. Universitetsprogrammen har ett visst upplägg, där obligatoriska moment ingår som tentor, grupparbeten och seminarier och du, som studerande, är "beroende av" andra studerande (vid grupparbeten) och lärare på utbildningen genomför tentorna för alla studerande samtidigt, så man måste (som studerande) "inrätta sig" i det upplägget som programmet har. Och detsamma gäller ett önskemål i att läsa på distans om utbildningen ges i bunden form (på plats). Att skapa distans-upplägget är ett stort jobb och universitetet kommer inte göra det för en enskild studerande (på grund av stora kostnader som det innebär + att universitetet kanske t o m inte får ge utbildning på distans om just den utbildningen är beviljad att "köras" endast i bunden form).
    Du får givetvis fråga på det lärosäte där du tänkte studera men jag blir oerhört förvånad om du skulle någonstans få ett annat svar än det jag ger dig nu.
    "Flexibelt upplägg" kan man, däremot ha, hos privata skolor på deras Diplomutbildningar där du själv betalar för att få en utbildningsplats och inte har rätt till studiemedel - inte alltid som det är mycket flexibelt vad gäller när du läser och i vilken form, men ofta. Då står det på utbildningens egen webb "Du läser i din egen takt när det passar dig". Du får gärna titta på några exempel på diplomutbildningar hos privata utbildningsanordnare: se t.ex ett urval av sådana utbildningar på Framtid.se/studier/privata-utbildningar

    Studie- och yrkesvägledare