Oliver
    Hej!
    Jag ska börja studera teknikvetenskap i en liten stad i Sverige. Jag ska börja 1an på Ullviskolan i köping och undrar om jag kan börja studera utomlands vid till exempel Cambridge, Oxford eller Harvard om jag här ut med toppbetyg som jag är kapabel till. Gick ut 9an med A i allt utan några få B (330 merit). Måste man gå OB eller någon känd skola i storstäderna. Gymnasium handlar väl mest om betygen och då borde jag väl kunna studera vid prestigefyllda universitet utomlands?
    Mvh Oliver med drömmar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,
    ja! det är fullt möjligt att komma in på universitet utomlands efter gymnasiestudier i en lien stad i Sverige.

    Tips: läs så mycket engelska du kan - inkl. en kurs Engelska 7 (som inte är en obligatorisk kurs på gymnasiet, utan valbar).
    Bra att du tar dina studier på allvar och har stora drömmar!
    Fråga SYV håller tummarna för dig och önskar dig Lycka till!
    ANNA

    • : Tror du engelska skolorna som Oxford och Cambridge kollar på personligt brev och betyg, eller exempelvis vilken skola du gått på i Sverige? Eller skolan kanske inte spelar någon roll utan bara kurserna?
    • Anna : Exakt hur antagninen kommer gå till - om 3 år - på Oxford och Cambridge - är det ingen som idag kan svara på. Reglerna och rutiner kan ändras. Du kan ju inte göra ngt. mer än att försöka lära dig så mycket som möjligt och få så höga betyg som möjligt under gymnasiet. Vad har du för alternativ just nu? https://www.gymnasieguiden.se/program/IB - IB-programmet, det internationella gymnasieprogrammet rekommenderar i, annars, i första hand - om eleven har planer på att läsa på Universitet utomlands.