Matilda

    Hej! Jag har läst en kandidat (Till maskör) 180hp på konstnärlig högskola men har nu en längtan att jobba med någonting som inte är kreativt på samma sätt, nämligen psykolog. Finns en chans att jag kommer in på våren 2021. Är det dock väldigt dumt att plugga i 5 år till eller kommer det löna sig i slutändan? Mitt nuvarande yrke ger en månadslön på högst 30000 inom teater och mer inom film. Men jag har upptäckt att jag mår dåligt av att behöva prestera med händerna på kort tid och att det nog inte var rätt från början. Har dock som sagt bara 3 år kvar med CSN. Hur ska jag tänka? Tack!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej!
    om du påbörjar en femårig utbildning men endast har 3 år med studiemedel kvar måste du på ngt sätt ha en plan på hur du ska klara av 2 sista åren när du ska studera men ej längre har rätt till studiemedel.
    Du får givetvis söka till psykologprogrammet och även om du kommer in kan du tacka Nej till utb.plats - det är många som blir antagna men inte börjar läsa (av olika anledningar).
    Om du skulle genomföra utbildning till psykolog och får ut psykologlegitimation så är det inte alls säkert att ingångslön blir för dig högre än du skulle haft om du stannade i ditt nuvarande yrke. Och så har du då haft både skulder och förlorad arbetsinkomst under de 5 år som du läser till psykolog. Så, ekonomiskt sätt (om vi tänker på ditt "livslön") så är det möjligt att du inte vinner någonting på att läsa till psykolog i den situationen som du är in, med den utbildning du har och det jobbet och den lönen som du har.

    Men många byter yrke även om de har långa utbildningar och stabil inkomst.
    Det finns tusentals olika yrken och fler än 2.ooo av dem finns beskrivna på www.framtid.se - så kika gärna på många yrken. Kanske kan du undervisa i make-up på något sätt? kanske som yrkeslärare på Hantverksprogrammet på gymnasiet eller inom ngn annan utbildning? :) Det kan finnas lämpliga utbildningar för dig att undervisa på (eller om du kan jobba där som praktikanskaffare/praktiksamordnare t.ex) även inom folkhögskola och KKU.
    För att bli behörig yrkeslärare måste man ta examen från Yrkeslärarprogrammet. Det bästa för dig vore om du fick chans att börja som obehörig lärare för att testa på och om du kommer fram att yrket passar dig kan du sedan söka till yrkeslärarprogrammet. Det är 3 terminer om man läser på heltid, 90 hp., men undervisning på yrkeslärarpr.brukar ges på deltid, så det kan ta upp till 2,5 eller 3 år men då kan man samtidigt jobba också.