Elaf

    Hej jag går första år natur, och första termin fick jag helt okej betyg och är helt nöjd över dem, men detta termin får jag inte högre än c och jag pluggar runt 2-3 timmar på en dag efter skolan och fortfarande ingen ändringar på mina bedömningar på ämnena, hur kan jag göra så att det funkar bättre, vill hinna få bättre bedömningar och nå högre än c eller c+. hjälp med tips gärna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi har samlat våra bästa tips om Studieteknik på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik - läs igenom våra tips, testa olika metoder och utarbeta dina egna personliga "knep" som funkar bäst för just dig.
    Du får också gärna prata med dina lärare och be dem om tips och råd. Dina lärare känner dig och kan säkert ge tips och råd som passar dig om hur du kan plugga mer effektivt (för att lära dig mer på kortare tid). Vi alla är unika individer och det som passar en kanske inte passar någon annan, över huvudet taget. Allmänt (det som funkar bra för de flesta) så råder experter på studieteknik att man repeterar kort tid efter det att man fick ny information och sedan repeterar ännu längre fram, om ett tag... och att man ska helst plugga i korta "sekvenser" (inte sitta 3 timmar åt gången med samma uppgift eller kapitel i boken). Jag råder också vara uppmärksam på lektionerna, komma till skolan pigg och "fit-for-fight" som man skämtsamt kan säga; alltså att gå upp i god tid, äta ordentlig frukost, kanske ta en kall dusch t o m (för att riktigt vakna till). Ju mer du tar till dig av kunskap på lektionerna, desto mindre blir det kvar att läsa in hemma. Och sista råder jag vill ge dig är att du tänker i första hand på att skaffa dig så bra KUNSKAPER som möjligt (och betygen följer efter, kan man säga men även om man får lägre betyg än man bord ha fått så finns det "vägen in" på universitetsutbildningar i Sverige via högskoleprovet). Ibland tycker eleverna att de får lägre betyg än vad de förtjänar och borde ha fått men då kan man göra Högskoleprovet och komma in på sin drömutbildning i HP-urvalet. Däremot om man på ngt sätt lyckas få högre betyg än man egentligen har kunskaper till, och kanske kommer in på en svår eftergymnasial utbildning, så finns det risk att man inte klarar utbildningen och inte tar examen (det är tyvärr långt ifrån alla om kommer in på universitetet som också tar examen). Så, satsa i första hand på just Kunskaperna, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare