SYV-besökare
    Hej, om en person har avslutat gymnasiet med studiebevis och önskar läsa in sin examen på Komvux för att söka högre studier... har jag uppfattat det hela rätt att deltagaren behöver följande för att få sin examen:
    Sv 1+2+3
    Eng 5+6
    Ma 1
    Gy-arbete
    Är det 2400 p. som gäller när det är Komvux? Vet att idrott och hälsa inte får räknas med. Personen i fråga har läst NA-programmet och gick ut från gymnasiet med studieevis år 2017.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    angående få Examensbevis från komvux. Om jag förstår dig rätt så är det examen som är Högskoleförberedande som personen vill ha. Annars kan man få yrkesexamen från komvux också!

    Första frågan är då - från "vilket program" vill personen få ut Examen? Gymnasiearbete /temat för GA/ måste stämma överens med programmet. Om hen har godkänt betyg i GA med inriktning "naturvetenskap" men som kanske ändå kan tänkas passa in på "samhällsvetenskap" eller kanske på "teknik" eller inom ngt. annat område - då kanske hen kan ta examen från ett annat program än naturvetenskapsprogrammet...?

    Nästa fråga är - vilka högre studier siktar personen på? Ex. om det krävs godkända betyg i fysik 2 och matematik 4 eller om det krävs ett godkänt betyg i moderna språk 3, kanske? då är det bra att ta in de kurser som personen ändå behöver "sen". Hen kan läsa de kurser på komvux och ta in dem i sitt examensbevis, även om de inte är obligatoriska just för att ta ut examen, men de är obligatoriska för just de vidarestudier som hen vill komma in på; på så sätt sparar hen tid och komvux-resurser (i stället för att först läsa för att få ut examen + sedan separat läsa kurser för Särskild behörighet).

    Tredje fråga är - om personen vill ha så högt meritvärde som möjligt, vilket nästan alla vill ha, som planerar söka till högskola/universitet - då är det bra att kika på Meritpoängen >>>>, ex. engelska 7 ger 1.0 i merit; högre kurser i matematik och moderna språk 3och4 - likaså... de kurser är inte obligatoriska men om man ändå ska läsa några nya kurser, varför inte de kurser som höjer meritvärde mer än andra, pga de ger meritpoäng, det är fördelaktigt och kanske höjer motivationen - så att hen kan uppnå bättre studieresultat, tänker jag.
    *********
    Så, förutom de formella kraven för att just "ta ut examensbevis" är det bra att tänka på "andra viktiga moment".
    Angående de formella kraven för att ta ut examensbevis från komvux. Du har rätt - betyg i idrott och hälsa 1 får ej tas in (sedan 1 jan 2017); övriga idrottskurser får tas in.
    Det är 2400 betygsatta poäng som krävs; av dem får max 150 poäng vara F-betyg, men inte i vilka kurser som helst... Matematik 1 måste man ha godkänt betyg i. Svenska 1, 2 och 3 och Engelska 5 och 6 - likaså /om vi pratar om Högskoleförberedande examen/.
    Sedan utgår man ifrån vilka kurser som personen redan har godkända betyg i.

    Länktips
    planeraexamen.skolverket.se
    skolverket.se/skolformer/vuxenutbildning/kommunal-vuxenutbildning/gymnasial