Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    regel som finns info om på CSN´s hemsida är att det är (för studier på komvux) från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år som man har rätt till studiemedel. Studiemedel består av bidragsdel och lånedel.
    Innan dess om man läser på komvux, så har man rätt till Studiehjälpen (som är samma belopp som när man gått på gymnasiet); man måste läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Du/ni kan kontakta CSN och fråga om de kan göra undantag. Jag tror inte CSN kan göra undantag, men kan kanske tipsa om andra möjligheter.
    ***
    Bostadsbidrag för ungdomar
    Det finns ngt som heter bostadsbidrag för ungdomar. Det är försäkringskassan som beslutar i den frågan. Se info på forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga