A
    Har man någon rätt till stöd/anpassning på en yrkesutbildning som kroniskt sjuk. Om omskolning krävs efter utförsäkring från försäkringskassan. Omställningen som blir att gå från långtidssjukskriven till heltidsstudier är ganska stor, särskilt också med tanke på LIA-perioder. Kan det tas hänsyn till studenter med sådan bakgrund? Krävs läkarintyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    jag gissar på att din fråga gäller yrkeshögskoleutbildningar; i så fall var god se info på yrkeshogskolan.se/Om-yrkeshogskolan/Pedagogiskt-stod-och-tillganglighet

    Utbildningsanordnare har möjlighet att ansöka om extrapengar hos Myndigheten för yrkeshögskola, efter en utredning som visar på att hen som ska studera kan nå mål för utbildningen men för det behöver anpassningar som kostar mer än vad det vanliga "kostnaden" är.

    Som studie- och yrkesvägledare, så tänker jag på flera olika "aspekter" här:
    - är yrket lämpligt för dig? jag menar det yrket till vilket du vill utbilda dig (med tanke på hälsoproblematiken som du har eller har haft)?
    - om svar på frågan ovan är Ja, då kanske det finns anledning att anpassa utbildningen Om detta är möjligt att göra. Utbildningsanordnare kan nämligen - tyvärr - inta anpassa hur mycket som helst; exempelvis om du skulle behöva börja på 25% av studietakt och sedan gå över till 50% och så vidare men att utbildningen är egentligen på 100% studietakt - då behöver de i så fall göra en ny utbildning nästan... och det kanske de inte kan göra. Det finns alltså vissa praktiska hinder. En individuell utbildning (upplägg för en studerande) skulle kosta enorma pengar, och det tror jag inte Myh kan bevilja.
    Alltså, kan jag inte lova dig att just den utbildning som du vill gå kan och kommer anpassas på det sättet som du skulle behöva. Men jag hoppas att det går bra!

    Läs info på länken ovan och vänd dig även direkt till den eller de utbildningsanordnare - hos vilka du vill läsa.

    Tips! kanske är det enklare och bekvämare för dig att försöka hitta en yrkeshögskoleutbildning som går på deltid, ex. på halvtid. Här är listan på de yh som vi vet går på halvtid: yhguiden.se/resultat?Education.rate%