Hej Emma!
    det finns inte några generella för- eller nackdelar om vi jämför studier på en folkhögskola respektive på komvux - vad gäller söka sedan till studier utomlands. Om du uppnår högskolebehörighet genom folkhögskolestudier (får ut Omdöme om grundläggande behörighet) kan du sedan få Intyg från UHR, se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier
    Vad de enskilda skolorna utomlands anser om behörighet kan vara olika från en skola till nästa. Som sagt, allmänt finns inga regler eller för- eller nackdelar som jag kan berätta om.
    Du får gärna kontakta den skolan utomlands som du vill söka till och få mer information från den skolan ang.hur de önskar att du ska bekräfta att du är behörig.
    Jag vill passa på och påminna om att det kan krävas någon form av "särskild behörighet" som kan vara vissa godkända kurser, tester/prov och/eller viss tidigare arbetslivserfarenhet (kolla upp det - sök info från den skolan utomlands som du vill komma in på). Jag tänker också på språkkunskaperna... Vad kommer undervisningsspråk vara på din utländska utbildningen? Du måste kunna det språket väldigt bra - för att hänga med under hela utbildningen. Sedan rekommenderas det att även kunna "landets språk" (exempel: om man läser på engelska i Frankrike, så är det en stor fördel att även kunna franska) - det är inte alltid möjligt att klara sig på endast engelska.
    Jag vill också påminna dig om att kolla upp möjlighet att med utländsk utbildning sedan jobba i Sverige (om det är din plan). Vissa utbildningar och yrken är ganska "landsspecifika", t.ex är lagar olika i olika länder och juridisk utbildning från ett land kanske inte accepteras i ett annat land. Många ggr kan man komplettera sin utländska utbildning men inte alltid. Så, ibland måste man i ett nytt land läsa "samma utbildning" på nytt, för att annars får man inte lov att utöva sitt yrke.
    Allmänt sett så är det ofta fördelaktigt att läsa högre utbildning i samma land där man sedan vill jobba (detta för att utbildningar anpassas till landets regler och förhållanden på arbetsmarknaden i det aktuella landet).
    Med det sagt, så är det ändå många som utbildar sig i ett land och jobbar sedan i ett annat land, men det är bra att på förhand titta närmare på vad som gäller i just ditt blivande yrke, så att du inte får en överraskning sedan som du inte var beredd på.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med dina studier!