Wanda
    Jag har svårt för att bestämma mig för om jag ska välja sam eller ekonomi. Det finns en del kurser som jag tycker verkar intressanta inom sam, och samma sak när det kommer till ekonomi. Jag tycker att det är kul att få fundera och motivera varför man tycker som man gör när det kommer till t.ex. etik som man håller på med när man läser sam. Men jag tycker även att ekonomi verkar intressant. Sam ger fler möjligheter och man jobbar ganska likt universitet och så, men hur är det med ekonomi? Och om jag och en sam-elev skulle läsa vidare till samma sak senare skulle hen då ha bättre förutsättningar än mig som gått ekonomi? Är det bättre att gå sam och välja kurser inom ekonomi, eller att gå ekonomi och välja kurser inom sam?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Ekonomiprogrammet och Sam ger i grunden samma behörighet till högskolan. Läser du Ekonomi/ekonomi så läser du dock en extra kurs i matte (Matte 3b)- som krävs för att fortsätta läsa ekonomi på högskolan så den är lite bredare. Den kursen kan du dock ofta komplettera på Sam utan problem inom de valbara kurspaket som alla gymnasier erbjuder.

    Välj alltså det program som du tror motiverar dig mest under de närmaste tre åren och som du tror att du kommer klara på ett bra sätt. /Lena, Syv