Sara

    Hej, Jag hade ansökt till vissa utbildningar, och behöver nu ta ett beslut. Jag vill helst läsa till jurist, men mina poäng motsvarar 19.17, så det kommer jag inte in på just nu. Jag tänker därför att jag kan gå en annan utbildning medan jag gör högskoleprovet några gånger, och sedan kan jag förhoppningsvis byta utbildning. Dock råkade jag ansöka fel på något av mina val. Det blev ”sociologprogrammet” istället för ”socionomprogrammet”, vilket resulterade i att jag endast ansökte till ett socionomprogram, och där står jag som nummer 53 i kön. Jag vet att jag i alla fall skulle komma in till våren. Personalvetare är ett annat alternativ som jag kommit in på nu. Både utbildningarna känns inte precis som mina ”drömutbildningar”, men jag vet inte vilken av dem jag ska välja, och jag har skrivit en plus och minuslista, men kan inte bestämma mig. Jag vet ändå vilken typ av arbetsmiljö jag vill ha, och undrar om det finns någon man kan vända sig till om man känner att man behöver stöd med detta? Exempelvis någon privat SYV som man kan träffa, och ha ett möte med? Mvh, Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Andra alternativ är: studievägledare på högskolor-universitet dit du sökte.
    Angående träffa "en privat studievägledare" så är det inte så vanligt i Sverige; det finns dock SYV-ar som startade eget och kan boka in dig på samtal; du betalar själv i så fall och att få betala t.ex 2.ooo kr för en timmes-samtal är inte alls ovanligt. Sedan kan ju ingen garantera att du kommer känna dig nöjd efteråt. SYV-en kan inte garantera att du kommer trivas på den utbildningen som du kommer att gå för att många faktorer kan spela in, bl.a dina kursare, lärare på utbildningen, pendlingstid/avstånd och situationen på arbetsmarknaden och andra saker som din hälsa, din familje- och bostadssituation... med det sagt, så tycker jag det är nyttigt att "bolla tankar" med en SYV, men det är till slut du själv som fattar beslut om vilket alternativ du väljer av de möjliga alternativen.
    Om jag förstår dig rätt har du ännu inte läst på högskolenivå. Det är rätt stor skillnad mot gymnasiet. På högskolenivå får man ta mycket mer eget ansvar: ingen kollar närvaro eller "tjatar" på en - utan du måste själv planera dina studier och se till att du inhämtar de nödvändiga kunskaperna så att du klarar av tentorna och andra redovisningar. På så sätt kan all erfarenhet av att ha läst på högskolenivå vara mycket bra att ha. Därför kan du med fördel läsa en termin på "vilken högskoleutbildning som helst" - i princip bara för att "prova på".