Lukas
    Hej där!
    Jag är en kille på 16 år som ska börja på gymnasiet till hösten. Har lite svårt att välja mellan samhäll och ekonomiprogrammen. Har för tillfället bara sökt ekonomiprogram men har fram till den 31:e Maj på mig att ändra.
    Jag har läst lite om samhällsprogrammet och det verkar intressant, men jag har några frågor.
    Är det lika brett som ekonomi? Har nämligen ingen aning om vad jag vill bli i framtiden.
    Måste jag plugga moderna språk och hur länge i så fall?
    Kan jag fortfarande gå ekonomirelaterade linjer på högskolan om jag känner att det intresserar mig mer?

    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, dom är ganska lika i grunden - Ekonomi och Sam. Skillnaden är dock att du läser språk två år på Sam och bara ett år på Ekonomi. Läser du inriktning ekonomi så läser du även extra matte. Annars blir du behörig till ungefär samma utbildningar inom högskolan. Vill du dock plugga ekonomi på högskolan då måste du oftast läsa till mer matte - men det har du möjlighet att göra även på Sam.

    Sam liknar lite mer grundskolepaketet så vill du ändå läsa lite annorlunda på gymnasiet så kanske Ekonomi kan vara ett kul alternativ? /Lena, Syv
    ...dessvärre inte - språk ligger obligatoriskt i två år på Sam och går inte att byta ut. På Ekonomi läser du språket ett år och väljer du ekonomiinriktningen läser du extra matte. Lite mindre språk och mer matte. /Lena, Syv
    • : Finns det någon möjlighet att slippa språket på Sam? Extra matte kommer jag att välja.
    • : Då får det nog bli ekonomi. Det blir säkert bra det också.