Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    synskadade elever går på vanliga gymnasieskolor. "Hemkommunen" (dvs den kommunen där eleven är skriven/folkbokförd) ger Resurspeng - som följer eleven till den skola där eleven vill gå på gymnasiet.

    Det krävs en ganska bra framförhållning, t.ex speciella /anpassade/ läroböcker behöver beställas 6 månader i förväg. I praktiken brukar man göra så här: eleven med föräldrar och med hjälp av sin Studie- och yrkesvägledare på grundskolan väljer några skolor där hen vill läsa /mellan 2 och 5 skolor brukar det ofta vara/ och man bokar möte där Rektor på gymnasieskolan och speciallärare på gymnasieskolan är närvarande tillsammans med eleven, föräldrarna och några personal från grundskolan. På det mötet diskuterar man om det blir bra för eleven att gå på den skola, om det skulle passa bra eller om en annan gymnasieskola skulle passa bättre.

    Det är specialpedagogiska skolmyndigheten>> som ansvarar för att anpassningar till elevernas speciella behov blir gjorda. Känner man att man ej får det stödet som man, som synskadad, behöver och har rätt till, kan man kontakta Studieombudsman på Synskadades Riksförbund>> och be om konsultation.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjäIp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare