Hej Stephanie,
    det flesta grundskole-SYV-ar jobbar på Kommunala grundskolor och då kan de (i fall de har tillsvidareanställning) ha Ferietjänst eller Semestertjänst. Läs om skillnader på lr.se/lon-lagar--avtal/arbetstid/ferietjanst-eller-semestertjanst
    Har man fått ett vikariat eller "behovsanställning" - då gäller det som man kom överens med arbetsgivaren om.
    Jobbar man som SYV på en fristående grundskola och med det är anställd av en privat arbetsgivare, gäller det som man kom överens om med sin arbetsgivare. Semester på minst 25 dagar om året är dock lagstadgad och man har rätt till sina 25 semesterdagar om året men en privat arbetsgivare kan vara mer generös och ge fler semesterdagar, men det är frivilligt för en privat arbetsgivare att göra.

    När eleverna har lov, och om det är en arbetsdag för lärare och SYV /alltså de inte ansökt om att ta ut semester/, då sköter de det administrativa arbetet eller fortbildar sig. Det finns väldigt mycket att förbereda, planera och lära sig om man är SYV. När eleverna har lov men personal har arbetsdagar, då sker mötena: personalmötena, planeringsmötena, fortbildningsdagar. Det är inte ovanligt att vissa dagar får man som SYV jobba på distans (via telefon och mail - när eleverna inte är på skolan, men man själv har en arbetsdag) eller så går man ngn fortbidlningskurs (kanske på egen hand, bedriver självstudier) - det får man komma överens med arbetsgivaren om.

    Alltså, att eleverna inte är på skolan pga lov, betyder inte att skolpersonal (lärare, kurator, skolvaktmästare, skolsköterska, SYV och rektor) är lediga utan har man inte semester, då jobbar man, men man kan jobba på olika sätt (all personal behöver inte nödvändigtvis befinna sig på skolan).

    • : Tusen tack för svaret! :)
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!