Elev
    Hej!
    Jag studerar på komvux. Jag vill fortsätta och studera sjuksköterska.
    Jag har en studieplan och studerar dessa ämnen för att få 2400 poäng (gymnasieexamen).
    Vård och omsorg utbildning
    Svenska som andraspråk 1,2,3
    Englska 5,6,7
    Naturkunskap 1b
    Religion 1
    Historia 1b
    Samhällskunskap 1b
    Moderna språk 1,2,3,4
    Men jag får 2900 poäng istället för 2400 poäng!
    -Min fråga är om jag kan ta bort svenska som andraspråk 1,2 och engelska5? Eftersom jag inte fick ett bra betyg med detta ämnen. Och jag ska ta bort moderna språk 1,2. För att ha 2400 poäng.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    moderna språk behöver inte ingå i examensbevis från komvux.
    Svenska eller svenska som andraspråk 1,2 och 3 samt engelska 5 och 6 måste alla ingå med godkända betyg. I annat fall får man inte behörighet till högskolestudier. De är obligatoriska kurser och får ej tas bort. Det är för övrigt inte du eller vi som bestämmer vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis, utan rektor på komvux. Men rektor på komvux kan inte utesluta obligatoriska kurser för att de är just Obligatoriska.
    Prata med SYV på komvux. SYV-en på komvux kan ta din fråga till rektor - så får du beslut om vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis.
    Hur som helst så kan ingen besluta om att "ta bort" Obligatoriska kurser, det går inte.