ZZ33

    Hej! Jag går på Teknikprogrammet och funderar över en grej. I årskurs tre så får man ta bort fysik2 och jag funderar på att göra det. Jag fick F i matte3c och fysik1, men har godkänt i alla andra ämnen och undrar ifall jag fortfarande kommer få ta studenten ifall jag plockar bort fysik2. Jag har inga direkta planer att plugga vidare efter gymnasiet.

     tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad tänker du på när du skriver "ta studenten"? Läs gärna framtid.se/reportage/studenten
    Vilken inriktning går du på Teknikprogrammet?

    Studie- och yrkesvägledare
    • ZZ33 : Design- och produktutveckling.
    • ZZ33 : Menar asså ifall jag fortfarande har nog med poäng för att ta studenten
    • Milla :

      Läs gärna reportage/studenten på www.framtid.se (en sajt om 2.ooo yrken).

    • Milla : På din inriktning är fysik2 en valbar kurs, ej obligatorisk. Då kan du låta bli välja den kursen.
    • ZZ33 : Okej, tack så mycket!
    • Milla :

      Du kan i Programplanen för TE >> se vilka kurser som är valbara och vilka är obligatoriska.

    • Milla : Om du inte får fler F än du redan har, kommer du uppfylla kraven för examensbevis men det behöver inte nödvändigtvis vara en fördel för dig. I examensbeviset är kurserna "inlåsta". Skulle du senare i livet velat komma in på universitetet "sitter" du med F i kurserna som ej går att "bli av med". Du blir tvungen att höja betygen i just de kurserna. Har man däremot studiebevis, kan man få examensbevis från komvux utan de F-kurserna och med högre meritvärde/konkurrenskraft.
    Läs alla kommentarer