Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, kraven för gymnasieexamen (examensbevis) från gymnasiet kan du se på gymnasieguiden.se/examen - och ett av kraven är att man har betyg i minst 2500 gymnasiala pooäng. Om man inte läser ett utökat program, alltså läser "endast" på heltid, som de flesta gymnasieelever gör, betyget det att kan inte kan ta bort någon kurs, för att i så fall kommer man få betygen i färre än 2500p. och med det kommer ej uppfylla kraven för examensbevis. Du kan i examen från gymnasiet ha max 250poäng betygsatta med F (i komvuxexamen är det max 150 poäng F som är max). Hoppar man av en kurs kanske man inte får F-betyget, alltså inget betyg och då uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen.
    Vi rekommenderar prata med SYV-en på sin skola innan man bestämmer sig för att ev.hoppa av en kurs.