Hugo

    Jag går teknikprogrammet och läser utökad kurs engelska 7. Jag undrar om jag kan ta bort en programfördjupande kurs, grafisk kommunikation, 100 poäng. Det verkar som att rektor godkänner det, men jag vill vara säker på att det inte påverkar negativt då jag söker till universitetet, troligtvis civilingenjör. Vill inte äventyra min behörighet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hugo,
    det är rektor som är ytterst ansvarig för att hen ger dig svar som gör att ditt framtida examensbevis blir giltigt.
    se annars Programplan för TE och längst ner i den - Programstruktur för TE:

    Inom Programfördjupning måste man på TE ha 400 poäng och Eng 7 får vara en av de kurserna.

    Angående behörighet till eftergymnasiala studier: jag har aldrig sett att en kurs "Grafisk kommunikation" skulle krävas till någon Svensk Högskoleutbildning, men det kan ev bli så i framtiden....  man kan inte bli alldeles säker på det.
    Inom yrkeshögskola och andra skolformer, ex. hos privata utbildningsanordnare eller för utlandsstudier kan det finnas utbildningar som skulle specifikt kräva godkänt betyg i just "Grafisk kommunikation", kanske... det kan nog ingen lova dig att ingen sådan utbildning kan finnas; men vill du bli behörig till Civilingenjörsprogrammen i Sverige, så inkluderar inte behörihet (i alla fall nu, nov 2019) betyg i just kursen Graf.kom., utan det krävs matte 4, fysik2 och inom kemi kurs 1 eller ibland 2 + för "internationella program" kan även moderna språk 3 krävas.

    Tips!
    om du ska hoppa av en kurs, försäkra dig om att din skola rapporterar till CSN att du fortfarande läser på Heltid, annars blir du av med studiebidraget.

    Hälsningar
    D: