Roza
    Hej!
    Det är så att jag tog studenten för 1 år sedan. Jag ska nu ta ut mitt examensbevis men har F i spanska. Jag vill gärna söka in nu till hösten och tror att jag kommer klara mig på mitt högskoleprov. Ska jag vänta ett år till, höja spanskan och sedan ta ut mitt examensbevis. Eller ska jag ta ut mitt examensbevis, söka in och om jag inte kommer in höja spanskan men hamna i en annan sökgrupp?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roza,

    jag är inte helt säker på att jag förstå hur din situation ser ut; var god förklara för mig;

    stämmer det att du kan nu ta ut ditt Examensbevis från KOMVUX? du skriver ju att du tog studenten för 1 år sedan.

    Om du tar ut ditt examensbevis från KOMVUX men majoritet av kurser som du ska ha i det examensbeviset fick du betyg i - på ungdomsgymnasiet, då prövas du med det examensbeviset endast i BII, kompletteringsgruppen. I så fall spelar det ingen roll. För att du har ingen möjlighet att prövas i BI gruppen i vilket fall.

    Men om din situation ser ut på ngt. annat sätt än det jag beskriver ovan - var god hör av dig igen.

    Vänligen

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    har du gjort ansökan till högskola redan? Sista dag att söka var den 18 april. Om du ännu inte sökte till högskola, då vill jag anråda dig från att ta ut ditt examensbevis nu. Detta för att du har missat söka till högskola till hösten /det är endast Restplatser, på utbildningar där det ej finns tillräckligt antal behöriga sökande som kommer i mitten av juni öppna för sen ansökan/ - och om du tar ut examensbevis nu, så "låser du" spanskan inne. Och måste sedan höja betyg i just spanskan.

    Om du ej tar ut examensbevis, kan du läsa en annan kurs - inte spanskan - och ta ut den andra kursen som du gillar bättre och kan få högre betyg i, in i ditt examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA