Jeena

    Jag har blivit antagen på ämneslärare programmet på MDH men ville gärna gå på Socionomprogrammet som jag blev reserv till. Jag undrar om man kan påbörja en program tills man får plats på det man vill ha ? Är det möjligt, då de också påstår att många inte dycker upp till uppropen.

    1 Svar

    Petra SYV

    Hej Jeena,

    mitt råd är att du påbörjar studier där du är Antagen (om det är studier som du kan tänka dig att bedriva).
    Vi kan alltid hoppas att du blir kallad från Reserv till den utbildning som du hellre vill ha.
    Att många inte kommer till uppropet, kan stämma. Men i så fall kallas folk från Reserv "i tur och ordning": Reserv nummer 1 får första "tjing" på en ledig plats; sedan kommer Reserv nr.2 få frågan om hen vill ha plats på utbildningen. Vilket reservnummer har du?

    Genom att avstå från platsen där du är ANTAGEN, ökar du inte dina chanser att komma in från Reserv. Därför finns det ingen anledning att avstå sin plats.

    Det är vad jag tycker och råder dig att göra.

    Är du osäker, kan du alltid kontakta Antagning.se som tar emot, administrerar och gör Antagning till högskolor/universitet i Sverige. De har telefontid på vardagar kl.9 till kl.16. Deras telefonnummer är 0771-550720

    Önskar dig lycka till: håller tummarna för att du ska komma in från Reserv på din favorit-utbildning!

    Ha en fortsatt trevlig sommar

    Petra SYV