Jennifer
    Hej!
    Nu är det så att jag kom in på gymnasiet på mitt förstahandsval och mitt andrahandsval i en annan kommun. Jag tackade naturligtvis ja till mitt förstahandsval och tänkte att min plats på mitt andrahandsval skulle strykas automatiskt då jag tackade ja till mitt förstahandsval. Men nu blir jag fundersam om kansliet i den andra kommunen vet om att jag är antagen på ett högre val, då jag fick papper hemskickade även från skolan som var mitt andrahandsval. Nu är det för sent att skicka in blanketten där man tackar ja eller nej till sin plats och jag verkar inte heller kunna göra något åt saken på webben.
    Är det här någonting jag måste oroa mig över? Skulle jag ha tackat nej till mitt andrahandsval samtidigt som jag tackade ja till mitt förstahandsval? *förvirrad*

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    Jag råder dig kontakta skolan där du inte vill gå (andrahandsval) t.ex.via epost och förklara situationen.
    Normalt sett så borde ditt andrahandsval strykas, precis som du trodde, men om den andra skolan ligger utanför Samverkansavtalsområde, är det ett annat kansli som administrerar eller så är det ngt tekniskt fel.
    Du kan alltid ringa eller skicka epost till antagningskansliet och förklara hur det ligger till. Det är inte helt fel att kontakta både skolan och kansliet, skicka epost till båda adresser samtidigt.
    Hälsningar
    Mikael SYV